Overtstappen LHR (BA en AA)

Wij zijn vorige week (eerste week november) met British Airways/ American Airlines en LHR een ervaring rijker geworden.

Heenvlucht:
BA vlucht 10.10uur van AMS naar LHR. We waren ruim op tijd op Schiphol en er stond niemand bij de BA balies, vlotte incheck en binnen 10min door Security en KMar. Vlucht vertrok 10min te laat en moest boven Londen nog drie rondjes in de holding, dus onze overstaptijd van 2.05uur werd met ongeveer 40min verkort. Op LHR gelijk de bus in naar T3 en daar leek het rustig, maar bij/voor de security stond een vreselijk lange rij. Door de rij liepen medewerkers van de luchthaven die reizigers, van qua vertrektijd kritieke vluchten, uit de rij haalden. Zo ook onze vlucht van AA naar Miami. We werden vooraan in de rij gezet bij de boardingcardcheck en konden daarna naar de security. Bij de security bleek dat er maar twee van de (ongeveer) 10 a 12 "opstellingen" operationeel waren, oorzaak dus bekend (Short of Staff). Na de security gelijk door de lounge van T3 naar de Gate gelopen, waar we gelijk konden aanschuiven om te boarden op de AA vlucht naar Miami.

-BA vlucht was prima en kort, maar toch nog flesje water en zakje chips gehad.
-AA vlucht (bomvol), was goed. Goede verzorging door tamelijk bejaarde crew, goede seats 36 A en C in een B777-200. Na aankomst op MIA even moeten wachten bij Immigration. Een bijzonder norse ambtenaar, pakte onze paspoorten aan met een vaag Thanks. Daarna korte check paspoort en/met gegevens in computer en maakte alleen een foto. Verder geen enkel woord gezegd, geen vingerafdrukken en ook geen stempel. Bagage draaide al op de band.

Terugvlucht:
-AA vlucht naar LHR (vertrek 23.07uur) vertrok keurig op tijd, had de wind mee en haalde 35min van de vliegtijd af, de overstaptijd op LHR van 1.35uur werd dus iets verruimd. Omstreeks 00.30uur vriendelijk bedankt voor de "Pasta or Chicken". Vlotte crew en wederom goede verzorging. Vliegtuig liep snel leeg op LHR (we zaten achteraan op rij 36 A en C) en in T3 connections borden gevolgd naar de bus richting T5. Bus kwam snel, dus vlot in T5. Ook hier stond een grote rij voor de boardingcardcontrole maar ook hier werden we uit de rij gehaald om onze vlucht naar Amsterdam te kunnen halen. Daarna nog een half uur voor een Pakistaans/Indiase markt uhh sorry, ik bedoel security gestaan, wat maken ze er daar toch een chaos van. Ook hier niet alle security-lanes geopend. (Short of Staff) Bij de gate nog ongeveer 30min gewacht voordat we mochten boarden.
-Ba vlucht naar Amsterdam verliep ook prima, wederom flesje water met zakje chips. Na aankomst op Schiphol was onze ruimbagage eerder op band 6 dan wijzelf.

Het is dus allemaal goed verlopen. Op LHR had het wel wat relaxter gekund, maar ik zou deze route met overstaptijden zo weer boeken. Het is jammer/vreemd dat je op LHR steeds door de security moet. Op Schiphol/Frankfurt is/hoeft dat bij een vergelijkbare vlucht niet. Ik ben immers in de VS (die grondig controleert) al gecheckt, kom rechtstreeks uit het vliegtuig, waarom moet ik op LHR dan weer door de securitycheck. Zo roept LHR de ellende over zich af, blijft krom. Ook de redelijk korte overstap bleek geen probleem. Ik denk ook dat passagiers met een overstap van vier uur of langer de volledige tijd wel in de rij hebben gestaan. Je wordt er dan minder snel uitgehaald, dus wat is wijsheid..
Mocht je met z'n tweetjes vliegen met een Boeing 777-200, dan is rij 36 A en C een aanrader. (slechts twee stoelen naast elkaar, met aan de raamzijde extra opbergruimte.
Vwb COVID, alleen bij inchecken op Schiphol werd gevraagd (niet gecontroleerd) of we volledig waren ingeënt en of we in bezit waren van een geldige ESTA. Verder is ons nergens iets gevraagd. Wel vooraf vaccinatiebewijs ge-uploaded en VeriFly volledig gevolgd. Ik heb geen idee wat daar mee gedaan is.
 
Mooi verslag, dank! Het blijft een gestress zo een overstap.

Ik kan mij een tussenstop op Frankfurt herinneren van AMS naar MCO en viceversa. Toen moesten wij ook door allemaal extra security maar dat was waarschijnlijk omdat we eerst binnen de sjengen landen vlogen. Neemt niet weg dat het erg druk was en door de Duitse grondigheid duurde het erg lang. Maar ook dat hebben we uiteindelijk gehaald en konden zo het vliegtuig in.
 
Nee, heeft met Schengen niets te maken, wel met het "securityniveau" van het land van waaruit je vertrekt en die is v.w.b. Europese landen en ook de VS hoog, dan hoef je bij een transit niet nogmaals door een security. Op LHR kan geen scheiding worden gemaakt van tussen dat soort transitpassagiers, dat laat de infra op LHR niet toe. Maar als je dat als luchthaven dan niet kan, zorg dan dat je security op orde is. Dat kan ook met jullie vlucht (toen) op FRA het geval zijn geweest.
 
Terug
Bovenaan