Reisschema Wat is de beste route door Zuidwest-Amerika?

Guido

Moderator
Nationale-Parken-Amerika-staten-steden.png
Natuurlijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden, in dit geval Las Vegas of San Francisco, maar is er een beste route te vinden voor een rondreis in het westen van Amerika? Als je het mij vraagt vind ik de onderstaande route de beste voor een eerste rondreis door het West-Amerika.

Allereerst vind ik het belangrijk om van een rondreis geen Rally te maken. Ga je twee weken? Doe maximaal een rondje ten westen OF ten oosten van Las Vegas. Ga je drie weken dan kan je bijvoorbeeld ten westen van Las Vegas reizen en aanvullen met de Grand Canyon wat te oosten van Las Vegas ligt. Ga je vier weken? Dan is het mogelijk om de twee rondjes van twee weken aan elkaar te koppelen. Van San Francisco en Los Angeles tot Arches NP en Canyonlands NP. Klik op het kaartje rechts om te bekijken welke nationale parken ten westen en oosten van Las Vegas liggen.

Hoe lang op rondreis door West-Amerika?
Dit is natuurlijk een lastige vraag omdat het antwoord van veel factoren afhankelijk is. Mijn favoriete route, voor een eerste rondreis door het zuidwesten van Amerika, is een rondje van drie weken. Tijdens een rondreis van drie weken kom je langs beroemde steden als San Francisco, Los Angeles en Las Vegas, 4 staten en je kan 9 nationale parken bezoeken. De "groene bosrijke parken" in het westen en de "rode rotsen" in het oostelijke deel van de route.

De route gaat grofweg langs de volgende stops:
  • San Francisco (1)
  • Los Angeles (4)
  • Kingman (6)
  • Tusayan (7)
  • Page (8)
  • Bryce Canyon (9)
  • Zion (9)
  • Las Vegas (10)
  • Death Valley (11)
  • Yosemite (12) (via Tioga Pass)
  • Yosemite (12) (of via Sequoia NP)
  • San Francisco (1)
Rondreis-West-Amerika-Route.png


Tips

Er zijn enkele belangrijke overwegingen die je nog kan maken voor je planning.

Beste reistijd West-Amerika?
De beste reistijd voor een rondreis door het westen van Amerika is van april tot en met oktober. De voorkeur ligt vooral op het voorjaar en najaar. In deze periodes zijn de temperaturen aantrekkelijk. In de zomer zijn de temperaturen vaak erg hoog.

Tioga Pas open?
Wanneer je in het voorjaar een rondreis gaat maken door het westen van Amerika moet je rekening houden met de Tioga Pass. De werkzaamheden aan de weg starten rond 15 april en afhankelijk van de hoeveel sneeuw, ijs en reparaties kan deze weg tot in mei of juni gesloten zijn. Probeer in je planning rekening te houden met een route langs het zuiden van Yosemite.

Weekend in een national park?
Probeer een bezoek aan een Nationaal Park in het weekend te vermijden. Het is er vaak erg druk, je kan moeilijk parkeren en de trails zijn vaak erg druk.

Weekend in Las Vegas?
Probeer een weekend in Las Vegas te vermijden. De prijzen van een hotelovernachting liggen vaak een stuk hoger en het is vaak erg druk.

Highway 1 - Kustweg
De grote vraag is meestal rij je de route met de klok mee of tegen de klok in? De meeste mensen zullen de route tegen de klok in rijden vanwege de Highway 1. Aangezien er in Amerika rechts gereden wordt is de kustweg mooie in zuidelijke richting. Je rijdt dan de hele weg aan de kant van de oceaan met een mooi zicht op alles wat op je af komt.

Wat mij betreft is de richting van de Highway 1 niet leidend. Ga je de route in zuidelijke richting rijden en bezoek je hierdoor in het weekend Yosemite en Las Vegas? Dan rij ik persoonlijk liever de route in noordelijke richting.

Links

Via de onderstaande links vind je meer informatie over deze route.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan