Apple AirTag in je koffer?

Guido

Moderator
Steeds vaker lees ik op internet en in Facebook groepen dat mensen een AirTag van Apple kopen om hun koffer te traceren. Voorheen was dit geen discussie maar met alle chaos op de luchthavens tegenwoordig kan het een handig apparaatje zijn.

Koffer Tracker kopen? Je kan ze vinden bij Coolblue en Bol.com door te zoeken, via de zoekbalk, naar "Bluetooth Trackers".​

Apple AirTag​

Wat is een Apple AirTag? De AirTag is een kleine Bluetooth tracker waarmee je waardevolle spullen kan traceren en terugvinden. Je kan hem in je tas stoppen, in je koffer maar ook in je auto achterlaten of in de jaszak van je buitenspelende kindje. In de Zoek Mijn-app kan je het device terug vinden en eenmaal in de buurt een geluidsignaal laten afspelen. Je hebt er sleutelhangers voor maar ook speciale portemonnaies waarin plek gemaakt is voor de AirTag.​

Hoe werkt een AirTag?​

De AirTag zendt een beveiligd bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door alle devices in het "Zoek-mijn"-netwerk. Deze devices sturen dan de locatie naar iCloud. Hierna kan je in de "Zoek-mijn"-app de locatie van de AirTag zien. Alles is anoniem en versleuteld zodat je privacy gewaarborgd is.​

AirTag in je koffer?​

Nu is mijn vraag waarom in je koffer? Ik begrijp dat je dan eenvoudig je koffer kan vinden en bewijzen dat hij weg is of ergens achter gebleven. Maar krijg je hem ermee terug? Kan je KLM een screenshot sturen en zeggen: "daar staat mijn koffer"? Een AirTag kost circa €39,99 per stuk en in het ergste geval ben je deze ook kwijt.​

Reisverzekering​

Is een reisverzekering niet voldoende? De meeste reisverzekering hebben een dekking voor bagage die verdwenen is. Je mag niet nieuwe kleding kopen of waardevolle spullen zijn verzekerd. Misschien niet 100% maar wat maakt het uit dat je dan officieel weet dat je spullen achter gebleven zijn? Sterker nog, is het het wel verzekerd als jij weet dat je koffer nog op Schiphol staat?​

Apple AirTag kopen​

Je kan de AirTag bij diverse winkels kopen waaronder de Apple Storen, CoolBlue en Bol.com. De AirTag kost circa €39,99 per stuk. Wil je meerdere koffers volgen dan kan je ook bundels met meerdere AirTags kopen wat dan iets goedkoper is.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen? Heb jij een AirTag gekocht speciaal om je koffer te traceren?​
 
Laatst bewerkt:
Nee Guido, ik heb geen Air Tag gekocht en zal deze voor dit doel ook niet kopen. Zolang er (zo'n lastig te verwijderen) bagagelabel aan mijn ruimbagage is bevestigd en er bij vermissing/vertraging een goede PIR bij/door de luchtvaartmaatschappij is opgemaakt, vertrouw ik het systeem.
Hoe lastig ook het ook is als je ruimbagage niet meevliegt, zeker op de heenweg, komt ruimbagage in een normale tijd/situatie altijd wel aan en dat is te danken aan dat label (en achterliggend systeem/werkwijze) wat ze aan je koffer bevestigen.
Wat lastiger is, zijn die snel uitgeschreven claimtags die je soms aan de gate krijgt. Hoewel de kans dat je trolley/buggy dan niet aan boord wordt gebracht klein is, zijn deze bagagestukken met zo'n "labeltje" slecht, tot niet te traceren.

Die hoeveelheden koffers die nu op diverse luchthavens zijn achterbleven zijn niet echt zoek, maar door personeelstekorten nog niet ingevoerd of nagezonden. Bijzonder frustrerend, maar komt wel weer goed. Indien is vastgesteld waar deze bagage naar toe moet worden gestuurd krijgen ze een nieuw label en gaan ze de bagage-carrousel in en worden ze nagezonden, of ze worden met DHL/PostNL bij je thuis afgeleverd. Denk wel aan de 7-dagen termijn!


Maar voel je je goed met een Air Tag, gewoon doen. Ik ben dan wel benieuwd naar het voordeel van zo'n tag. Ja, je kan zien op welke plaats (luchthaven) je bagage is, maar wat kan je er dan mee? De luchtvaartmaatschappij c.q. bagagehandelaar zal ook op het systeem vertrouwen. Ik heb ook altijd wel foto's van mijn ruimbagage, helpt bij taalproblemen tijdens invullen van zo'n PIT.
 
Ik denk dat ik er wel hetzelfde in zit. Die foto's maak ik nooit van te voren maar zeker een goed idee om te doen van te voren!

Zelf vind ik het wel een leuk speeltje voor dat bedrag. Je kan leuk je koffer vinden en in deze tijd handig om te kijken of je voor Jan L.... bij de bagageband staat :)

Verder lees ik wel dat veel mensen de AirTag als dubbelfunctie kopen wat de aanschaf ook leuk maakt. Zo zijn er mensen die hem daarna aan de broek van een kind hangen waardoor ze handig terug te vinden zijn. Je kan hem ook in je auto laten liggen zodat je die makkelijker kan terug vinden, mocht je daar niet heel handig in zijn. Verder kan je hem ook in je koffer laten zitten en mocht deze gesloten worden kan je hem misschien terug halen als je durft........ :)

Ben benieuwd of er nog meer handige dubbel functie te verzinnen zijn voor een rondreis in Noord-Amerika.
 
Terug
Bovenaan