Huurauto in Canada in de winter – ervaringen met banden en kosten in Calgary

Guido

Moderator
Afgelopen november heb ik in Canada een auto gehuurd bij Hertz. Omdat we in de winterperiode reisden en niet alleen in steden zouden rijden, heb ik vooraf via Facebook contact gehad over de banden en de winteruitrusting. We hebben in Calgary een witte Volkswagen Atlas opgehaald en de auto later weer ingeleverd in Edmonton.

Icefields-Parkway-2048-0N7A0060-20251119.jpg

Een van de routes die we hebben gereden was de Icefields Parkway. Dat is een indrukwekkende weg, maar in november ook duidelijk een winterroute. We hebben daar te maken gehad met lage temperaturen en stukken met sneeuw en ijs. Daarnaast zijn er lange trajecten zonder voorzieningen, waardoor je extra merkt hoe belangrijk goede banden en een stabiele auto zijn.

Winterbanden in Canada
Wat mij tijdens deze reis duidelijk werd, is dat de regels rondom winterbanden in Canada per provincie verschillen. In sommige provincies zijn winterbanden verplicht, in andere niet, maar ze worden wel sterk aangeraden. In de praktijk merk je dat het verschil tussen echte winterbanden en all-season banden groot kan zijn, zeker op bergwegen en afgelegen routes.​

Kosten one-way en winterbanden

Omdat we de auto in een andere stad hebben ingeleverd dan waar we hem ophaalden, betaalden we een one-way fee van 150 CAD. Daarnaast waren de winterbanden een aparte kostenpost van 30 CAD per dag. Dit stond los van de standaard huurprijs. Voor ons was dat het waard gezien het seizoen en de routes die we reden, maar het is wel iets om vooraf rekening mee te houden in je budget.

Mijn tip aan anderen die in de winter een auto huren in Canada: vraag vooraf duidelijk na wat voor banden er onder de auto zitten, wat dit kost en leg dit liefst vast in een bericht of e-mail. Dat geeft rust bij het ophalen van de auto en voorkomt verrassingen onderweg.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben ervaren en of jullie hier bewust op letten bij winterse reizen.

Huurauto-Canada-Volkswagen-Atlas-IMG_7600-20251115.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan