Guido
Moderator
Aangezien deze website Rondreizen Noord-Amerika heet wordt het tijd om een bezoek te gaan brengen aan Canada. In Amerika heb ik veel ervaringen maar ik wil ook graag Canada zien. Mijn eerste bezoek aan Canada wil ik vooral de hoogtepunten in het Zuidwesten bezoeken.

- Vancouver
- Whistler
- Kamloops
- Clearwater
- Jasper
- Lake Louise
- Banff
- Revelstoke
- Kelowna
- Winthrop
- Seattle
- Vancouver
Wat kost deze rondreis?
Ik zal hieronder gaan bij houden wat onze rondreis door Noordwest-Amerika en Zuidwest-Canada gaat kosten. Ik organiseer onze reizen zelf en ook voor deze reis zal ik geen pakketreis reserveren. Als rondreizen ga plannen dan hanteer ik altijd dit stappenplan.
Reisdata: 29 juli 2023 t/m 19 augustus 2023 (aankomst 20 augustus 2023)
Reisduur: 23 dagen
Afstand: 3176 kilometer
Personen: 3 volwassenen
Aantal | Kosten | |
Vliegtickets Icelandair | 3x €1.060,95 | €3.182,85 |
Stoelkeuze heenreis | 3x €29,00 | €87,00 |
Stoelkeuze terugreis | 3x €29,00 | €87,00 |
Bagagekosten | | €0,00 |
Parkeerkosten luchthaven | €0,00 | |
eTA Canada | 3x €4,88 | €14,64 |
ESTA USA | 3x €20,09 | €60,26 |
I-94 form | 3x $6 | €16,83 |
OV naar Schiphol | 6x €7,90 | €47,40 |
Nationale Parken Pas Amerika | | €75,25 |
Nationale Parken Pas Canada | | €101,68 |
Hotelovernachtingen | €5.735,00 | |
Luchthaventransfer | €0,00 | |
Huurauto | €1.795,51 | |
Brandstof | €610,82 | |
Bezienswaardigheden | | €508,89 |
Totaal: | | €12.323,12 |
Totaal p/p* | €4.107,13 | |
Totaal p/p/p/w* | €1.369,24 |
* let op: totaalprijs zonder boodschappen en restaurants.
Vliegtickets
Enkele weken heb ik de vliegtickets vervolgd van Amsterdam, Brussel en zelfs Düsseldorf. Vandaag, 11 december 2022, heb ik de vliegtickets bij Icelandair gereserveerd. De tickets zijn relatief duurder dan vanaf de andere luchthavens maar omdat wij in Noord-Holland wonen zouden extra kosten maken op de reis naar de andere luchthaven, mogelijk 1 extra overnachting bij vertrek of terugkomst en parkeerkosten.
Naast de extra kosten was de vliegduur voor ons ook van belang. Onze wens is om minder dan 13 uur onderweg te zijn inclusief overstap. Hierdoor blijft er niet heel veel keuze over. Directe vliegtickets van Amsterdam naar Vancouver en Seattle waren bij KLM rond de €4.000,- wat wij te duur vonden. De meeste vluchten met overstap waren rond de €2.700 - €3.000 waarbij een stoelkeuze en bagage niet was inbegrepen.
Wij hebben ervoor gekozen om direct via de website van Icelandair te reserveren. Vliegticketsites als Tix.nl en Expedia hadden de tickets ook, zelfs iets voordeliger, maar dit was dan het goedkoopste tarief zonder bagage, stoelkeuze en een (iets) langere reisduur.
Hoewel de vliegtickets naar Vancouver duurder waren dan naar Seattle is dit bij de huurauto's op moment van reserveren juist andersom. Drie weken een SUV lijkt 30%-40% goedkoper. In ons geval lijkt de SUV in Vancouver zelfs €1.000 voordeliger voor drie weken dan in Seattle.
Stoelkeuze en ruimbagage is inclusief.
Naast de extra kosten was de vliegduur voor ons ook van belang. Onze wens is om minder dan 13 uur onderweg te zijn inclusief overstap. Hierdoor blijft er niet heel veel keuze over. Directe vliegtickets van Amsterdam naar Vancouver en Seattle waren bij KLM rond de €4.000,- wat wij te duur vonden. De meeste vluchten met overstap waren rond de €2.700 - €3.000 waarbij een stoelkeuze en bagage niet was inbegrepen.
Wij hebben ervoor gekozen om direct via de website van Icelandair te reserveren. Vliegticketsites als Tix.nl en Expedia hadden de tickets ook, zelfs iets voordeliger, maar dit was dan het goedkoopste tarief zonder bagage, stoelkeuze en een (iets) langere reisduur.
Hoewel de vliegtickets naar Vancouver duurder waren dan naar Seattle is dit bij de huurauto's op moment van reserveren juist andersom. Drie weken een SUV lijkt 30%-40% goedkoper. In ons geval lijkt de SUV in Vancouver zelfs €1.000 voordeliger voor drie weken dan in Seattle.
Stoelkeuze en ruimbagage is inclusief.
Stoelkeuze
In principe is de stoelkeuze optie niet nodig, deze zit namelijk in de normale ticketprijs. Waarom dan toch nog extra kosten voor de stoelkeuze? Icelandair berekend extra kosten als je "voorin" wilt zitten. Hierbij heb je niet perse meer beenruimte, je zit alleen voorin het vliegtuig. Aangezien ik vliegangst heb reserveer ik graag vliegtickets zover mogelijk voorin. Ik merk namelijk dat het met de vliegangst beter gaat als ik voorin zit. De reis kost me dan een stuk minder energie en is een stuk plezieriger. Wil je niet perse verder voorin het vliegtuig zitten? Dan is extra betalen voor een stoelkeuze echt niet nodig.
Samenvatting
Vertrek: Amsterdam Schiphol
Aankomst: Vancouver International Airport (YVR)
Datum vertrek: 29 juli 2023
Datum terug: 20 augustus 2023
Prijs: €1.060,95 p/p
Samenvatting
Vertrek: Amsterdam Schiphol
Aankomst: Vancouver International Airport (YVR)
Datum vertrek: 29 juli 2023
Datum terug: 20 augustus 2023
Prijs: €1.060,95 p/p
Huurauto
In de eerste instantie was mijn keuze gevallen opeen auto van Sixt vanuit Seattle. Helaas heb ik deze weer moeten annuleren vanwege de territoriale beperkingen. Hieronder lees je meer berichten over het hoe en waarom. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Jeep Grand Cherokee, of vergelijkbaar van AVIS gekozen (via AutoEurope). Dit is een standaard SUV met 5 zitplaatsen en vier deuren. Ik heb de auto gehuurd met gratis annuleren, één extra bestuurder en alleen de basisverzekeringen. In ons geval is de basisverzekering genoeg aangezien ik de auto heb gehuurd met een American Express Platinum creditcard waar een reis-, annulering en huurautoverzekering zit.
Samenvatting
Luchthaven Vancouver (YVR)
Verhuurmaatschappij: AVIS via AutoEurope
Start: zaterdag 29 juli 2023
Drop-off: zaterdag 19 augustus 2023
Prijs: €1.795,51
NB: de huurauto is met gratis annulering. Ik blijf de websites in de gaten houden voor betere aanbiedingen waarbij ik de bovenstaande reservering weer eenvoudig kan annuleren.
Samenvatting
Luchthaven Vancouver (YVR)
Verhuurmaatschappij: AVIS via AutoEurope
Start: zaterdag 29 juli 2023
Drop-off: zaterdag 19 augustus 2023
Prijs: €1.795,51
NB: de huurauto is met gratis annulering. Ik blijf de websites in de gaten houden voor betere aanbiedingen waarbij ik de bovenstaande reservering weer eenvoudig kan annuleren.
Hotelovernachtingen
Inmiddels heb ik alle overnachtingen gereserveerd bij Booking.com en Expedia. Onze overnachting zijn meestal een mix van goedkopere hotels onderweg en af en toe een hotel met een fraaie ligging. Vanwege de beperkte tijd willen wij niet uren rijden voor een nationaal park. De gemiddelde prijs per overnachting is €273,10 per nacht. Onze maximale prijs per nacht is €400,00 per nacht waarbij in een cabin in Jasper National Park overnachten.
Samenvatting
Overnachtingen: 21 van 21 overnachtingen geboekt
Organisaties: Booking.com en Expedia
Gem. p/n: €273,10
Max. p/n: €400,-
Min. p/n: €159,50
Totaalprijs: €5.735,00*
* NB: Totaalprijs is voor 21 van de 21 overnachtingen.
Alle overnachtingen gereserveerd met de mogelijkheid om te annuleren en pas te betalen bij de accommodatie. Dit maakt de reserveringen wel wat duurder maar ik wil ook graag flexibel blijven tijdens de reis. Ik zal de websites ook in de gaten blijven houden voor betere aanbiedingen. Omdat we pas bij de accomodaties betalen is de prijs afhankelijk van de uiteindelijke koers van de Canadese Dollar op de betreffende datum.
Samenvatting
Overnachtingen: 21 van 21 overnachtingen geboekt
Organisaties: Booking.com en Expedia
Gem. p/n: €273,10
Max. p/n: €400,-
Min. p/n: €159,50
Totaalprijs: €5.735,00*
* NB: Totaalprijs is voor 21 van de 21 overnachtingen.
Alle overnachtingen gereserveerd met de mogelijkheid om te annuleren en pas te betalen bij de accommodatie. Dit maakt de reserveringen wel wat duurder maar ik wil ook graag flexibel blijven tijdens de reis. Ik zal de websites ook in de gaten blijven houden voor betere aanbiedingen. Omdat we pas bij de accomodaties betalen is de prijs afhankelijk van de uiteindelijke koers van de Canadese Dollar op de betreffende datum.
Tips
Wat vinden jullie van deze route? Hebben jullie tips & tricks? Misschien zelfs mooie wegen tussen de stops? Ik wil alles weten 🙂
Wil je weten wat een rondreis van 3 weken door Amerika en Canada kost? Ik zal dit topic regelmatig wijzigen met een overzicht van alle gemaakte kosten. Op de hoogte blijven? Meld je dan gratis aan op het forum en abonneer je op dit onderwerp.
Bedankt alvast voor jullie reactie!Wil je weten wat een rondreis van 3 weken door Amerika en Canada kost? Ik zal dit topic regelmatig wijzigen met een overzicht van alle gemaakte kosten. Op de hoogte blijven? Meld je dan gratis aan op het forum en abonneer je op dit onderwerp.
Laatst bewerkt: