Rondreis Noordwest-Amerika en West-Canada 2023 (3 weken, 23 dagen)

Guido

Moderator
Aangezien deze website Rondreizen Noord-Amerika heet wordt het tijd om een bezoek te gaan brengen aan Canada. In Amerika heb ik veel ervaringen maar ik wil ook graag Canada zien. Mijn eerste bezoek aan Canada wil ik vooral de hoogtepunten in het Zuidwesten bezoeken.​

Routekaart-1024.jpgDe route die ik tot nu toe in gedachte heb begint in Vancouver Canada waarna we met de auto, na circa 2 weken, de grens met Amerika zullen gaan passeren:
  • Vancouver
  • Whistler
  • Kamloops
  • Clearwater
  • Jasper
  • Lake Louise
  • Banff
  • Revelstoke
  • Kelowna
  • Winthrop
  • Seattle
  • Vancouver

Wat kost deze rondreis?​

Ik zal hieronder gaan bij houden wat onze rondreis door Noordwest-Amerika en Zuidwest-Canada gaat kosten. Ik organiseer onze reizen zelf en ook voor deze reis zal ik geen pakketreis reserveren. Als rondreizen ga plannen dan hanteer ik altijd dit stappenplan.​

Reisdata: 29 juli 2023 t/m 19 augustus 2023 (aankomst 20 augustus 2023)
Reisduur: 23 dagen
Afstand: 3176 kilometer
Personen: 3 volwassenen

Aantal
Kosten
Vliegtickets Icelandair
3x €1.060,95​
€3.182,85​
Stoelkeuze heenreis
3x €29,00​
€87,00​
Stoelkeuze terugreis
3x €29,00​
€87,00​
Bagagekosten
€0,00​
Parkeerkosten luchthaven
€0,00​
eTA Canada
3x €4,88​
€14,64​
ESTA USA
3x €20,09​
€60,26​
I-94 form
3x $6​
€16,83​
OV naar Schiphol
6x €7,90​
€47,40​
Nationale Parken Pas Amerika
€75,25​
Nationale Parken Pas Canada
€101,68​
Hotelovernachtingen
€5.735,00​
Luchthaventransfer
€0,00​
Huurauto
€1.795,51​
Brandstof
€610,82​
Bezienswaardigheden
€508,89​
Totaal:
€12.323,12​
Totaal p/p*
€4.107,13​
Totaal p/p/p/w*
€1.369,24​

* let op: totaalprijs zonder boodschappen en restaurants.

Vliegtickets​

Enkele weken heb ik de vliegtickets vervolgd van Amsterdam, Brussel en zelfs Düsseldorf. Vandaag, 11 december 2022, heb ik de vliegtickets bij Icelandair gereserveerd. De tickets zijn relatief duurder dan vanaf de andere luchthavens maar omdat wij in Noord-Holland wonen zouden extra kosten maken op de reis naar de andere luchthaven, mogelijk 1 extra overnachting bij vertrek of terugkomst en parkeerkosten.

Naast de extra kosten was de vliegduur voor ons ook van belang. Onze wens is om minder dan 13 uur onderweg te zijn inclusief overstap. Hierdoor blijft er niet heel veel keuze over. Directe vliegtickets van Amsterdam naar Vancouver en Seattle waren bij KLM rond de €4.000,- wat wij te duur vonden. De meeste vluchten met overstap waren rond de €2.700 - €3.000 waarbij een stoelkeuze en bagage niet was inbegrepen.

Wij hebben ervoor gekozen om direct via de website van Icelandair te reserveren. Vliegticketsites als Tix.nl en Expedia hadden de tickets ook, zelfs iets voordeliger, maar dit was dan het goedkoopste tarief zonder bagage, stoelkeuze en een (iets) langere reisduur.

Hoewel de vliegtickets naar Vancouver duurder waren dan naar Seattle is dit bij de huurauto's op moment van reserveren juist andersom. Drie weken een SUV lijkt 30%-40% goedkoper. In ons geval lijkt de SUV in Vancouver zelfs €1.000 voordeliger voor drie weken dan in Seattle.

Stoelkeuze en ruimbagage is inclusief.

Stoelkeuze​

In principe is de stoelkeuze optie niet nodig, deze zit namelijk in de normale ticketprijs. Waarom dan toch nog extra kosten voor de stoelkeuze? Icelandair berekend extra kosten als je "voorin" wilt zitten. Hierbij heb je niet perse meer beenruimte, je zit alleen voorin het vliegtuig. Aangezien ik vliegangst heb reserveer ik graag vliegtickets zover mogelijk voorin. Ik merk namelijk dat het met de vliegangst beter gaat als ik voorin zit. De reis kost me dan een stuk minder energie en is een stuk plezieriger. Wil je niet perse verder voorin het vliegtuig zitten? Dan is extra betalen voor een stoelkeuze echt niet nodig.

Samenvatting
Vertrek: Amsterdam Schiphol
Aankomst: Vancouver International Airport (YVR)
Datum vertrek: 29 juli 2023
Datum terug: 20 augustus 2023
Prijs: €1.060,95 p/p​

Huurauto​

In de eerste instantie was mijn keuze gevallen opeen auto van Sixt vanuit Seattle. Helaas heb ik deze weer moeten annuleren vanwege de territoriale beperkingen. Hieronder lees je meer berichten over het hoe en waarom. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Jeep Grand Cherokee, of vergelijkbaar van AVIS gekozen (via AutoEurope). Dit is een standaard SUV met 5 zitplaatsen en vier deuren. Ik heb de auto gehuurd met gratis annuleren, één extra bestuurder en alleen de basisverzekeringen. In ons geval is de basisverzekering genoeg aangezien ik de auto heb gehuurd met een American Express Platinum creditcard waar een reis-, annulering en huurautoverzekering zit.

Samenvatting
Luchthaven Vancouver (YVR)
Verhuurmaatschappij: AVIS via AutoEurope
Start: zaterdag 29 juli 2023
Drop-off: zaterdag 19 augustus 2023
Prijs: €1.795,51

NB: de huurauto is met gratis annulering. Ik blijf de websites in de gaten houden voor betere aanbiedingen waarbij ik de bovenstaande reservering weer eenvoudig kan annuleren.​

Hotelovernachtingen​

Inmiddels heb ik alle overnachtingen gereserveerd bij Booking.com en Expedia. Onze overnachting zijn meestal een mix van goedkopere hotels onderweg en af en toe een hotel met een fraaie ligging. Vanwege de beperkte tijd willen wij niet uren rijden voor een nationaal park. De gemiddelde prijs per overnachting is €273,10 per nacht. Onze maximale prijs per nacht is €400,00 per nacht waarbij in een cabin in Jasper National Park overnachten.

Samenvatting
Overnachtingen: 21 van 21 overnachtingen geboekt
Organisaties: Booking.com en Expedia
Gem. p/n: €273,10
Max. p/n: €400,-
Min. p/n: €159,50
Totaalprijs: €5.735,00*
* NB: Totaalprijs is voor 21 van de 21 overnachtingen.

Alle overnachtingen gereserveerd met de mogelijkheid om te annuleren en pas te betalen bij de accommodatie. Dit maakt de reserveringen wel wat duurder maar ik wil ook graag flexibel blijven tijdens de reis. Ik zal de websites ook in de gaten blijven houden voor betere aanbiedingen. Omdat we pas bij de accomodaties betalen is de prijs afhankelijk van de uiteindelijke koers van de Canadese Dollar op de betreffende datum.​

Tips

Wat vinden jullie van deze route? Hebben jullie tips & tricks? Misschien zelfs mooie wegen tussen de stops? Ik wil alles weten :)

Wil je weten wat een rondreis van 3 weken door Amerika en Canada kost? Ik zal dit topic regelmatig wijzigen met een overzicht van alle gemaakte kosten. Op de hoogte blijven? Meld je dan gratis aan op het forum en abonneer je op dit onderwerp.
Bedankt alvast voor jullie reactie!
 
Laatst bewerkt:
West Canada is een geweldige bestemming, wij hebben hier al twee fantastische (3-weekse) reizen gemaakt. Zie voor de nodige info (altijd checken!) onze reisverslagen. Jullie zullen dit vast doen, maar wij zetten onze route altijd in Google-maps. Dit geeft je een goed overzicht van je totale route en te rijden kilometers.
 
Wat grappig precies deze route hebben wij in gedachte voor begin juli 2022. Misschien dat bij ons de nadruk op Vancouver Island komt te liggen. Ook heb ik gelezen dat Banf en Jasper zo ongelooflijk druk is dat we die voor een ander moment bewaren. (Voor als we zonder kinderen een keer buiten het hoogseizoen gaan)
 
Ow gaaf! Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wegens omstandigheden gaat het er dit jaar niet van komen maar we schuiven hem waarschijnlijk door naar volgend jaar.

Die drukke parken heb ik ook vernomen erg zonde maar ik doe er zelf ook aan mee natuurlijk. Misschien een snelle rondkijk en later terugkomen ja.

Is het bij jullie wel zeker om te gaan??
 
Wat grappig precies deze route hebben wij in gedachte voor begin juli 2022. Misschien dat bij ons de nadruk op Vancouver Island komt te liggen. Ook heb ik gelezen dat Banf en Jasper zo ongelooflijk druk is dat we die voor een ander moment bewaren. (Voor als we zonder kinderen een keer buiten het hoogseizoen gaan
Dit jaar is de reis er niet van gekomen maar als alle sterren voor 2023 goed staan gaan we hem alsnog maken. Hebben jullie dit jaar nog deze reis gemaakt en is het bevallen?
 
Zo, een kleine update aan dit topic omdat de reis zo goed als zeker door gaat. De route ligt nog verre van vast maar ik denk dat ik de route van @Ruud2004 uit 2017 wel erg fraai vind. Het liefst zou ik Vancouver Island niet overslaan maar ik weet zeker dat ik mijn vrouw geen plezier doe met de overtocht 🤢😃

Inmiddels ook een eerste tabel gemaakt voor een kostenoverzicht.
 
UPDATE: het lijk erop dat deze auto wel naar Canada mag maar niet naar Alberta waar Jasper NL en Banff NP liggen. Dus tenzij de plannen helemaal wijzigen zal hij waarschijnlijk geannuleerd moeten worden.

UPDATE 2: inmiddels na contact begrepen dat de auto Canada in mag maar zeker niet naar Banff en Jasper NP. De boete van $0,50 per mile, waarover gesproken wordt in de voorwaarden, betreft voor ALLE gereden kilometers en niet alleen die door Alberta gaan.

UPDATE 3: Ivmterritoriale beperkingen deze auto geannuleerd. Sixt is niet echt geschikt voor een rondreis door meerdere staten inclusief een grenspassage met Canada. Een annulering bij Sixt mag tot 24 uur van te voren en kost 100$. Helaas op de begroting onder het kopje "Lesgeld". :sneaky:

Territoriale Beperkingen​

Na contact met Sixt blijkt de auto de grens over te mogen maar ALLEEN in British Columbia te mogen rond rijden. Sixt heeft mij verteld dat de auto NIET naar Banff en Jasper mag. Hierop staat een boete van $0,50 per mile voor de gehele reisduur. De boete betreft dus niet alleen de kilometers die je overtreedt.

Ga je een auto huren in Amerika of Canada? Bekijk dan altijd voor naar deze territoriale beperkingen!

IMG_5868.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_4683.JPEG
    IMG_4683.JPEG
    198,9 KB · Weergaven: 23
  • IMG_6564.JPEG
    IMG_6564.JPEG
    204,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat die boete alleen geldt voor de door jou genoemde weg en niet voor je gehele huurperiode?
En ik zie in de laatste regel dat het voertuig uitsluitend in de Verenigde Staten gebruikt mag worden?
Verder ga ik je voorbereidingen volgen, ik heb Canada ook nog met potlood op m'n lijstje staan...
 
Dat heb ik ook gelezen, voertuig mag uitsluitend in de VS worden gebruikt. Hierdoor ben ik al eens eerder op Sixt afgeknapt. Ook die rare territoriale beperkingen van ze maakt Sixt voor ons geen aantrekkelijke verhuurder. Daarnaast, Ik kan er overheen lezen, maar lees ook niet dat de auto gratis te annuleren is. Nu meen ik wel de website van Auto Europe te herkennen, waar dit eigenlijk altijd wel het geval is.
 
Weet je zeker dat die boete alleen geldt voor de door jou genoemde weg en niet voor je gehele huurperiode?
En ik zie in de laatste regel dat het voertuig uitsluitend in de Verenigde Staten gebruikt mag worden?
Oei......goeie, pfff al die regeltjes. Ik heb ze inmiddels een email gestuurd wat betreft de territoriale beperkingen. Ik zie in die tabel dat ik van Washington naar British Colombia (CA) mag maar die laatste zin, uitsluiten in de VS bots dan een beetje.

Annuleren kost 100$ tot 24 uur van te voren.

Zodra ik antwoord heb zal ik het delen......thx voor de kritische blik! :)
 
Na contact met Sixt mag ik met de auto naar Canada, maar alleen British Columbia. De auto mag niet naar Alberta waar Jasper NP en Banff NP te vinden zijn.

Als het goed is dan is de $0,50 boete per mile voor elke gereden kilometer van de reis en niet alleen het "illegale" stuk.

Kortom, ik ben nog aan het mailen maar het lijkt erop dat deze deal te mooi leek om waar te zijn. Annuleren kan tot 24 uur van te voren, dus ik hou hem nog even voor het geval ik mijn route aan moet gaan passen naar alleen USA, tot nog toe is Canada een beetje prijzig.........wordt vervolgd :)
 
Inmiddels op de valreep van het jaar nog wat nieuwe ontwikkelingen! Alle informatie in eerste bericht geüpdatet! :)

We gaan vliegen met Icelandair via Reykjavik naar Vancouver, huren bij AVIS in Vancouver en zijn de eerste 16 nachten gereserveerd.

Hiermee komen we denk ik op circa €3.500 p/p (3 volwassenen, 1 kamer). Hele klap geld maar misschien ook wel weer erg netjes als ik naar alle pakketreizen kijken welke online kan laten berekenen.

Weet iemand hoe deze prijs zich ongeveer verhoud tov 3 weekse rondreizen, in hoogseizoen, door West-Canada voor de Coronatijd?

Voor nu, fijne jaarwisseling en alvast een Happy New Year!
 
Zo, weer een stapje verder. 🇨🇦🎉

Vandaag de eTA's voor Canada aangevraagd en allemaal goedgekeurd. Wel de paspoortnummers tig keer gecheckt, zeker omdat er er eentje met een “letter O” in hebben 😃
 
Laatst bewerkt:
De letter O in een paspoortnummer?, dat is merkwaardig. (of lees ik je bericht verkeerd?)

De letter 'O' (van Otto) komt in de (Nederlandse) documentnummers nooit voor. Reden hiervoor is om verwarring te voorkomen met het cijfer '0' (nul). Alleen het cijfer komt dus voor. Sinds 1 december 2019 wordt ook het cijfer ‘0’ niet meer vermeld in nieuw uit te geven paspoorten en Nederlandse Identiteitskaarten.

Bron: https://www.rvig.nl/reisdocumenten/...ortnummer-of-identiteitskaartnummer-opgebouwd
 
Bedoelde het een beetje cynisch en zelfs nog verkeerd om gezegd ook, maar dat komt niet heel erg over natuurlijk op zo een forum. 🙈😂

Maar wel weer scherp van je! Ik onthou altijd met O van Onmogelijk. Maar vind het toch altijd spannend om even goed op te lette.
 
Inmiddels heb ik de vliegtickets, huurauto en alle hotelovernachtingen gereserveerd op de route. Alle overnachtingen zijn geboekt met de mogelijkheid om te annuleren, betalen doen we pas bij de accommodatie.

Het is een hele klap geld inmiddels aan het worden maar op dit moment zitten we op €3.636 per persoon voor drie weken hoogseizoen in de zomervakantie. We hebben mooie vliegtijden, een grote auto en diverse A-locaties voor overnachtingen onderweg, ik denk een goeie prijs voor zo een reis naar Noordwest USA en West-Canada.

Zodra ik de afrekeningen in euro's heb van de overige zaken zal ik de lijst qua kosten afronden.
 
Terug
Bovenaan